Van Gorakshep naar Dingboche (4400m)

6 november 2018 - Lukla, Nepal

Afstand: 14km

GEEN KalaPathar voor mij!!! Geen oog dicht gedaan vannacht, de longen uit mijn lijf gehoest en een 6 tal keer naar het toilet moeten spurten wegens... jawel...diarree. Ik was deze morgen om 5u dan ook niet in staat om op te staan en die ijskoude beklimming naar 5600m te doen. Terwijl de anderen de koude trotseerden naar de top en het stilaan licht werd heb ik me wat opgepept met medicatie in de hoop tegen het ontbijt om 8u een beetje 'mens' te zijn. Dat is wel min of meer gelukt.
Tegen mijn principe maar voor de zekerheid toch maar imodium genomen. We moesten vandaag toch zo'n 6 a 7u stappen. Nergens toiletten en zelfs geen bomen om even achter te kruipen bij een diarree aanval. Dat risico wou ik echt niet nemen. En wonder boven wonder, er zijn geen vervelende ongelukjes gebeurd. De hoest daarentegen blijft me vervelen. Ik vermoed door de combinatie van stof, koude, verkoudheid, hoogte?
Maar goed, ook dat gaat wel weer over.
Bij het aanschouwen van het immense ruwe prachtige natuurgeweld vervallen al deze kleine zorgen in het niets.
Ik ben niet de enige met lichamelijke ongemakjes. Tijdens het afdalen vandaag hoorde ik hier en daar wat klachten over pijnlijke knieën. Geert heeft zelfs zijn enkel omgeslagen en die ziet er nu pijnlijk dik uit. Hij vreest een verrokken of gescheurde band. Hij legt nu ijscompressen om de zwelling wat te doen afnemen en slikt ontstekingsremmers. Afwachten hoe het er morgen uitziet... we hebben morgen maar een relatief korte wandeling dus het kan nog meevallen.
De lodge valt deze keer reuze mee. Een lekker warme bar/restaurant en een kamer met toilet! En het belangrijkste: een hot shower in een hokje buiten voor slechts 500 roepies!! Daar hebben we gretig gebruik van gemaakt. Wat deed dat goed na ruim een week! Daarna mijn laatste set propere kleren aangedaan voor de laatse trekkingdagen.
Na een portie gebakken patatjes met eieren (ter vervanging van vlees) en ketchup zijn we nog maar eens vroeg gaan slapen.