Thuis! Maar nog niet helemaal 😉

17 november 2018 - Genk, België

Alweer enkele dagen verder en ondertussen na nog wat oponthoud door gemiste aansluitingsvlucht in Istanbul toch thuis geraakt na een vermoeiende en slopende terugreis. Home sweet home. Enerzijds toch, omdat een mens liever in zijn veilige vertrouwde omgeving is als hij zich niet lekker voelt. Anderzijds nu alweer vol warme gevoelens, dankbaarheid en met vreugde terugkijkend op wat we allemaal hebben beleefd en gezien de afgelopen 4 weken. Het was zo een enorme verrijkende ervaring om kennis te maken met de natuurpracht en de cultuur van de Himalaya en het Sherpavolk. Ook op persoonlijk vlak alweer een hele verrijking. Wat kan een mens toch veel hebben. Op fysiek vlak ben ik heel diep gegaan. De eerste 12 dagen van de trekking waren onnoemelijk zwaar voor mij. De 2 hoge bergpassen die we zijn overgestoken hebben me uitgeput tot op de bodem. Door deze uitputting en andere factoren als hoogte en koude ben ik dan ziek geworden waardoor de laatste 5 dagen, die eigenlijk fysiek minder zwaar zijn, voor mij nog zwaarder werden. Op kritieke momenten zijn er dan toch altijd de juiste mensen om je heen om je er terug even door te helpen. Zonder Peter, onze gids en de steun van de groep had ik dit niet gekund tot op het einde. Ik wil hen dan ook duizendmaal bedanken hiervoor. Ook de mensen die me via deze blog moed hebben ingesproken: Dank!
Door ziekte is dan na de trekking de rest van de vakantie een beetje in mineur verlopen, maar hier ook kijk ik nu alweer met de glimlach op terug. De pracht van het Chitwanpark met zijn dieren (vooral de olifanten) hebben me ook weer getroffen. Het stelt me gerust dat wantoestanden die in het verleden zijn gebeurd met de dieren nu niet meer gebeuren. Ik heb het opgezocht en de populatie aan neushoorns, olifanten en zelfs tijgers (die met uitsterven bedreigd waren) groeit elk jaar terug bij, dit dankzij de inspanningen van de Nepalese overheid en lokale organisaties en mensen.
Ja, ik geloof zeker dat het niet de laatste keer is geweest dat we Nepal hebben bereisd. Mustang, Anapurna,... nog veel mogelijkheden liggen open. Komt het door hun godsdienst, Hindoeïsem en Buddhisme, dat de mensen er zo verdraagzaam en geduldig zijn? Ik weet het niet, maar het is een mooi volk in alle opzichten. We kunnen er veel van leren. Ik hoop dat ik met deze blog dan ook de lezers een beetje heb kunnen laten meegenieten en misschien heb kunnen warm maken om Nepal ook eens te bezoeken. Je hoeft er geen uitputtende trekking te doen, maar het geeft natuurlijk wel een extra dimensie aan je reis 😂. TRAVELING IS THE ONLY THING YOU CAN BUY THAT MAKES YOU RICHER! Ik voel me nu heel rijk 😉

1. Rik - MyHimalaya.be:
    17 november 2018
    Mooi gezegd... tot u spreekt een miljonair :-)
  2. Sophie:
    17 november 2018
    Rik, ik voel me net zo! De organisatie van Myhimalaya wil ik dan ook een 10 op 10 geven. Evenals de goede zorgen van Indira en haar Himalayan Dreamteam. Ze stuurt me nog steeds berichten om te horen hoe het met mijn gezondheid is. Lief ☺
  3. Anka:
    21 november 2018
    Super om dit te lezen! Prachtig!