Dinsdag 25 oktober: klim van Kothe (3600m) naar Thuli Kharka (4300m)

26 oktober 2022 - Lukla, Nepal

Om 8.45u vertrokken we deze morgen voor een ganse dag klimmen op weg naar Thuli Kharka aan de voet van de Zatrwa La pas, die we morgen oversteken. We hadden tijdens de nacht al gemerkt dat het veel warmer was, we zaten ook terug onder de boomgrens en de temperaturen zijn veel aangenamer om te wandelen, met momenten zelfs te warm als we in de volle zon stappen. Onze kledij was niet echt aangepast aan het weer. De zuivere kleren geraken trouwens stilaan op. Onze duffelbag is een verzameling aan het worden van stinkende stoffige kleren. Wat zal de was na thuiskomst voldoeninggevend zijn! Ik heb nog een drietal onderbroeken maar geen t-shirts meer. Morgen mag ik er eentje lenen van Peter. Hij heeft er nog 2 zuivere, voor ieder één dus. En in Kathmandu ligt nog een pakketje met kledij voor de laatste 2 dagen en de terugvlucht klaar.
Het hoogteverschil voor vandaag was eigenlijk slechts 700m, maar hier in Nepal hebben ze daar een speciale naam voor: Nepali flat 😄 dat betekent dat er na een klim van bv 100m terug een afdaling van 50m volgt, het is zoals een processie: 2 stappen vooruit, 1 achteruit. En dat maakt dat het vandaag weer superzwaar was. Het klimmen was met momenten enorm steil, met de neus 50 cm boven de grond. Hoe dichter de neus tegen de grond, hoe steiler 😂 We hebben ook weer genoten van prachtige zichten op de voorvalleien van de Himalaya. Uiteindelijk belandden we terug boven de boomgrens en boven de opkomende wolkjes in de namiddag. Rond 16u waren we in onze lodge, waar we naar dagelijkse gewoonte thee met koekjes en kaas kregen. We ontmoetten er ook terug onze groepsgenoot die vorige week was afgehaakt. Hij was gelukkig om ons terug te zien en had zijn tijd toch ook zinvol kunnen besteden.
Morgen moeten we al om 6u aan het ontbijt zijn. We hebben nog een korte klim naar de pas van 300m en daarna een hele lange afdaling naar Lukla voor de boeg, we moeten 1800m afdalen, belastend voor de knietjes. Trouwens, met Peter zijn knie gaat het beter, hij voelt het nog met momenten maar sinds we begonnen zijn met de spuitjes is het toch een groot verschil. Als we straks thuis zijn maakt hij meteen een afspraak bij de orthopedist. Want we willen graag nog heel veel trektochten in de bergen gaan doen, hebben nu alweer toekomstplannen 🤭

1. Vaderke & Moederke:
    26 oktober 2022
    Fijn dat jullie nu het zwaarste achter de rug hebben, geeft een gevoel van zekerheid
  2. Claire:
    26 oktober 2022
    Prachtig, hoe jullie dit doen ! Bij het afdalen toch ook voorzichtig zijn…..zeker zo belastend als stijgen ! ❤️❤️❤️❤️👍👍
  3. Ann Dryhoel:
    27 oktober 2022
    Ja , dat Nepali Flat, ken ik ondertussen ook al ( vraag het maar aan Hem)
  4. Nancy Remans:
    27 oktober 2022