Zondag 23 oktober: opluchting en vreugde in Khare

24 oktober 2022 - Khare, Nepal

Ik kan met geen pen beschrijven hoe gelukkig ik was toen ik rond 12u Eveline, Thomas, Stijn en Peter samen met hun klimgids de berg zag afkomen. De ganse voormiddag al zat ik op de uitkijk. Plots waren ze daar, ik vloog recht naar buiten om hen rond de hals te vliegen. Ik moet jullie niet vertellen dat het weerzien met mijn lieve Peter heel emotioneel was na alles wat hij gisteren extra had moeten doen om zijn Mera Peak te bereiken. Hij zag er afgepeigerd uit. Het was al 20.45u toen hij gisteren uiteindelijk terug tot in High Camp was geraakt. Hij besefte totaal niet hoeveel we al afgedaald waren en had het goed onderschat. Maar Peter kennende, hij geeft niet op, bleef hij doorgaan. Toen hij dus aankwam was het stil in het tentenkamp en sliep iedereen al, dus eten was er ook niet meer bij. Hij heeft toen nog maar een reep gegeten, de ijspegels uit zijn baard gehaald en zich proberen warm te houden en wat te rusten. Rond half 2 's nachts werden ze gewekt met thee en een kom porridge (pap) Na die binnengewrongen te hebben vertrokken ze in 2 cordees van 4 personen + gids naar de top. Peter zijn cordee bereikte rond 6u de top. Het was heel koud geweest. Zelfs met onderhandschoentjes en donswanten had hij zijn handen niet warm gekregen. Ook de tenen waren ijskoud. Na enkele minuten op de top drong de gids erop aan om snel terug te keren. Ik hoor van enkelen dat helder nadenken op die hoogte niet meer mogelijk was. Ook het echte genieten en bewonderen van het uitzicht is niet echt bewust gebeurd. Afdalen gebeurde sneller, en terug aangekomen in High Camp rustten ze een uurtje of 2 in de tent. Net toen ze wilden vertrekken voor de verdere afdaling naar Khare kwam de tweede cordee pas aan in High Camp, ook totaal uitgeput. De verdere afdaling verliep vlotjes en rond 12u waren ze dus beneden. De tweede groep rond 15u. Enkelen onder hen hebben lichte frostbite aan vingers en tenen, lichtgrijs- blauw verkleurde en gevoelloze vingertoppen. Normaalgezien zal dit vanzelf wel herstellen.
Ik ben omwille van hoogteziekte niet kunnen vertrekken naar nog eens 600m hoger maar mijn lichaam is me nu toch heel dankbaar. Het is ons hoogste goed en er goed voor zorgen is het minste wat we kunnen doen. Dat besef ik maar al te goed en mijn job als palliatief verpleegkundige duwt me hierover regelmatig met mijn neus op de feiten. Weten wat je lichaam aankan en wat niet hoort daar ook bij. Ik denk dat ik zelfs zonder hoogteziekte deze ontbering niet had aangekund en misschien dat mijn lichaam me dit door middel van die hoogteziekte wou duidelijk maken. Ik ben in ieder geval super gelukkig dat iedereen goed en wel is teruggekeerd en nu de tijd kan nemen om te recupereren van deze zware inspanningen. Mijn Mera Peak ervaring is 100% geslaagd, vooral omdat mijn lieve man de top heeft gehaald. En wij twee zijn één ❤️
We hebben nog 3 trekkingdagen voor de boeg, voornamelijk afdalen, ook nog een hoge bergpas oversteken om dan woensdag in Lukla aan te komen waar we donderdag het vliegtuigje terug nemen en nog 2 dagen van de warmte en chaos van Kathmandu kunnen genieten.

1. Ma en pa:
    24 oktober 2022
    We zijn content te horen dat alles en iedereen veilig is aangekomen.Nu veilig afdalen en genieten van wat nog komt.
    groetjes ma en pa.
  2. Vaderke & Moederke:
    24 oktober 2022
    Alles is gezegd, onze spanning en de uwe is weg, nu nagenieten, napraten en een mooie herinnering voor het leven koesteren! Oef!!! Veel liefs en een veilige thuiskomst
  3. Kieronski Rpger:
    Hey Highlanders,
    Dikke proficiat aan iedereen!
    Ben blij dat iedereen veilig terug afgedaald
    Is!
    Bergheil!!
  4. Karin:
    24 oktober 2022
    wauw, wat een topprestatie van jullie beiden. Behalve dat ik dit fysiek nooit zou aankunnen, zou ik hier ook nooit aan durven beginnen. Alle respect.
    Nu maar genieten van het afdalen en de warmte van de zon 🌞
  5. Caroline Vermandel:
    24 oktober 2022
    Blij te horen dat iedereen het goed stelt en dat Peter de top heeft kunnen bereiken. Nu nagenieten en veilig naar huis komen!
  6. Ann Dryhoel:
    24 oktober 2022
    Een zeer geslaagde trekking-klim, goed dat iedereen veilig in Khare is, ook de tocht naar Lukla is niet te onderschatten, proficiat aan de ganse groep
  7. Claire:
    24 oktober 2022
    Wat een opluchting, dat ieder van jullie groep, zijn doel, welke die ook geweest mag zijn, veilig bereikt heeft ! Toch nog even voorzichtig, bij de daling….geniet. Er nog van ! ❤️❤️❤️🙏
  8. Geert Clauwaert:
    24 oktober 2022
    Nog eens proficiat en mijn respect voor Peter! Geniet nog van de terugweg en blijf voorzichtig!
  9. Josephine Weytjens:
    Super prestatie!
    Mooie foto’s. Mooie herinneringen voor immer en altijd. Dit kan niemand jullie ooit afnemen💪💪🍀🍀😀😀,
    Nu een goede reis terug.
    Veel liefs!
  10. Marleen lenaerts:
    24 oktober 2022
    Fijn dat iedereen veilig terug is maar zeker ook proficiat voor jullie allemaal om dit toch maar te doen 👍
  11. Josephine Weytjens:
    24 oktober 2022
    Ik raakte geëmotioneerd toen ik jouw verhaal voorlas aan mijn man… wat een prestatie, en dat samen als geweldig koppel kunnen beleven.
    Nog sterker verbonden…zeker weten.
  12. Kris Dierickx:
    24 oktober 2022
    Diep respect voor heel de groep,wat een prestatie,dikke dankjewel voor je mooie verslagen en foto’s, zeker een stukje meegereisd vanuit onze zetel,chique,echt chique op alle vlak❤️❤️❤️❤️,voorzichtig bij de terugtocht en geniet er nog van,warme knuffel
  13. Ann Dryhoel:
    24 oktober 2022
    En ja, KTM is chaos, stof, lawaai....maar toch, zo leuk, gezellig, lekker eten......
  14. Katharina:
    24 oktober 2022
    Proficiat voor deze prestatie! Wens jullie verder nog een fijne trekking. Dank om ons te laten mee genieten!
  15. Viviane Mertens:
    25 oktober 2022
    Wat een mooi liefdesverhaal!
    Proficiat aan de groep, een ervaring die je nooit gaat vergeten, respect!
    Chapeau en nog hele fijne volgende dagen!👏🥰