Maandag 24 oktober: afdaling van Khare naar Kotheothe (3600m)

26 oktober 2022 - Lukla, Nepal

Vandaag was een uitwandeldagje om onze spieren wat los te maken. We hebben 16km geleidelijk afgedaald. Helemaal geen inspanning na de inspanningen van de afgelopen dagen. We liepen er heel ontspannen bij en genoten nog even van de mooie zichten op de hoogste toppen, waar we nu stilaan afscheid moeten van gaan nemen.
Nog 2 dagen wordt het genieten van de onmetelijke natuur van de Himalaya. Morgen wordt het een steile klim naar, ja hoor, alweer 4300m, waarna we overmorgen over de Zatrwa La pas moeten (4620m) en daarna een lange afdaling naar Lukla krijgen.
Stilaan begin ik nu toch uit te kijken naar een warme douche en zuivere kleren. Ook al is er hier en daar in de lodges wel de mogelijkheid om te "douchen" welteverstaan met een emmer lauw-warm water in een ijskoud vuil hokje buiten waar je je handdoek of kledij niet kunt ophangen. Neen, dan neem ik liever een kom water en was me in de kamer met een washandje. Haren gewassen? Welgeteld een dikke week geleden de laatste keer, dus dringend nog eens nodig. Ik heb de stille hoop dat we morgen of overmorgen misschien in onze lodge een echte douche hebben, al vrees ik ervoor. En anders wordt het ten laatste op donderdagavond, als we terug zijn in Kathmandu, daar is het ook een heel stuk warmer.