Dagje Kathmandu en Shangrilahome.

8 november 2018 - Kathmandu, Nepal

Afgelopen nacht koorts gehad. Hoest wordt ook maar niet beter. Dan maar besloten om toch maar eens een dokter op te zoeken. Indira van het reisbureau heeft ons meegenomen naar een privé kliniekje waar alles heel vlotjes verliep. Eerst werden mijn parameters genomen door een verpleegkundige. Daarna mocht ik bij de dokter komen voor onderzoek. Het was een vrouwelijke arts uit Oostenrijk. Ze nam haar tijd en heeft voor alle zekerheid een bloedname, RX van de longen en een influenza (griep)snelwisser genomen. Eigenlijk is er niks ernstig uit de onderzoeken gekomen. Ik heb een zware trekkersbronchitis en moet zelfs nog niet met antibiotica beginnen, tenzij de koorts de komende 24 a 48u blijft aanhouden. Ze verwacht dat het de komende dagen wel vanzelf betert als ik voldoende rust. Ze gaf me nog een hoestsiroop mee en verder mocht ik gewoon de codeïne en ibuprofen of dafalgan blijven innemen.
Rond 12u waren we terug in het hotel. De anderen van de groep stonden al klaar om te vertrekken naar Shangrila home. Ik ben op aanraden van de dokter maar in het hotel gebleven en heb een aantal uren geslapen. Na een douche zijn we nog even in het winkelcentrum wat inkopen gaan doen.
Het bezoek aan Shangrila home was voor de anderen een meevaller geweest. Na de aardbeving van 2015 is het weeshuis helemaal opnieuw opgebouwd met subsidies en privé gelden van een 300-tal Belgen. Het is nu zo goed als klaar. De kinderen die er wonen krijgen de kans om te studeren en de oudsten onder hen worden opgeleid om het weeshuis in de toekomst zelf te runnen. Hun toekomst ziet er rooskleurig uit.
Wim, de verantwoordelijke van het home vertelde terloops nog dat Elly haar assen uitgestrooid zijn onder een boom aan het home. Dat was haar laatste wens geweest.
Ik had echt spijt er niet bij te kunnen zijn, dan was ik nog even dicht bij Elly kunnen zijn. Zij heeft me vorig jaar geïnspireerd om naar Nepal te komen. Zij wist als geen ander hoe de mensen hier zijn en Nepal was haar 'Thuis'.
Na een rustig avondje in het hotel gaan we nog eens vroeg slapen. Morgen doen we een halve daguitstap naar Bhaktapur, één van de drie koningssteden in de Kathmandu-vallei, bekend om zijn mooie architectuur.