Lukla naar Kathmandu

8 november 2018 - Kathmandu, Nepal

We zitten te wachten op ons vliegtuigje in de chaotische luchthaven van Lukla. Het zijn net speelgoedvliegtuigjes die af en aan vliegen. Hem, de gids en Probin, zijn assistent vliegen helaas niet mee terug. Zij vliegen later vandaag. We hebben dus afscheid moeten nemen. Hij heeft wel weer alles goed geregeld voor ons. Het inchecken ging tot nu toe heel vlot. Met wat geluk kunnen we binnen het uur het vliegtuig op. Ondertussen komen we ogen te kort om de drukte op de tarmac te aanschouwen.

Ondertussen is het avond in Kathmandu. Er heerst een gezellige drukte in de Thamel, het winkelcentrum van de stad. Er is de komende dagen een festival, waarvan deze avond het hoogtepunt wordt. Alle Nepalezen, jong en oud versieren hun huizen en stoepen met kleurrijke schilderwerken, kaarsen en wierookstokjes. Overal wordt vrolijk gezongen en gelachen. De vrouwen en meisjes zijn mooi uitgedost en stralen. Dit allemaal ter ere van de koe. Gisteren was het de dag van de hond, morgen de dag van de os en vrijdag is het broers- en zussendag. Er heerst hier een soort Kerstsfeer.
Deze ochtend waren we dus op tijd in ons hotel terug. We werden weer ontvangen met thee en koffie en Indira van het reisbureau kwam nog wat uitleg geven over ons programma en onze wensen de volgende dagen. Ze kwam ook met het voorstel om een massage met sauna te nemen deze namiddag en daar ben ik samen met Peter en Johnny gretig op ingegaan. Wat heeft dat goed gedaan. Straks gaan we met z'n allen nog eten in de stad. Daarna slapen in een warme kamer in een gewoon bed zonder slaapzak zal ook goed doen.