Eerste kennismaking met Kathmandu (20/10)

21 oktober 2018 - Kathmandu, Nepal

Na een eerste kennismaking met de drukke verkeerschaos van de stad en de aankomst in de rustige binnentuin en binnenterras van het "International guesthouse"werden we hartelijk verwelkomd door Indira en onze gids "Hem". Een ontbijtje was welkom en we genoten van het aangename zonnetje. De eenvoudige kamers boden ons enkele uurtjes rust en een douche deed goed. Om 15u hadden we afgesproken met onze gids om te voet naar de "Monkey temple" te wandelen, op een heuvel gelegen, van waaruit we een uitzicht kregen op de imense stad. Terwijl de gids zijn uitleg gaf over Buddisme en Hindoeïsme vlogen de apen ons rond de oren. Honderden apenfamilies leven op en rond die tempel. Ze zijn gewoon aan mensen om hen heen en springen en slingeren behendig overal op en af. Ze lijken "ongevaarlijk" maar Petra leek voor 1 aap toch een bedreiging te zijn. Ik was getuige hoe hij haar uit het niets langs achter besprong en in haar arm beet. Ongewoon gemeen van dat beest. Gelukkig had die aap niet doorgebeten en zal een blauwe bijtafdruk het enige zijn wat Petra eraan overhoudt, en schrik voor apen ook waarschijnlijk.
Na de wandeling terug besefte ik dat ik beter nadien had gedoucht. Wat een stoffige, vuile en stinkende stad. Ik begin uit te kijken naar de zuivere Himalaya lucht.