Lobuche naar Gorakshep (5180m) en EBC

3 november 2018 - Gorakshep, Nepal

Afstand: 12,5 km

Het was een lange dag vandaag. Vanmorgen om 8.30 na het ontbijt vertrokken naar onze hoogste slaapplaats van de trekking: Gorakshep, de uitvalsbasis voor EBC en KalaPathar. Tegen de middag waren we in onze logde en kregen we een middagmaal. Daarna trokken we verder naar EBC, de toeristische trekpleister van de regio. De route ernaartoe is dan ook vrij druk. Onderweg kregen we af en toe een glimp te zien van het topje van de Mt. Everest, die nu heel dichtbij is. Na de middag komen er vaak wolken opduiken rond de bergtoppen. Na de fotosessies aan het EBC en de terugtocht konden we rond half 5 aan de thee. Ik veroverde me snel een plaatsje rond de kachel. Ik vrees dat de nacht weer zeer koud zal worden. -18° is hier 's nachts geen uitzondering. En de kamers zijn NIET verwarmd!
Morgenvroeg beklimmen we de KalaPathar, hiermee bereiken we het hoogste punt van onze trekking, 5550m. Boven op de top zouden we een prachtig zicht op de Everest hebben. 's Morgens vroeg zijn er meestal geen wolken, vandaar. Bij terugkeer ontbijten we en daarna start eigenlijk de afdaling. De trekking begint stilaan op zijn einde te lopen, ik voel ook dat het tijd wordt. Iedereen raakt vermoeid, voelt zich vies of heeft genoeg van de kou. Als bij wonder heeft niemand van de groep noemenswaardig last gekregen van de hoogte, mede ook door de goede acclimatisatietijd. Zelf heb ik enkel last gehad van een stevige verkoudheid met de bijhorende hoest. Kilo's papieren zakdoekjes heb ik erdoor gedraaid. Af en toe wat hoofdpijn ook, maar zeker niet de symptomen die ik vorig jaar op de Kilimanjaro wel had, hartkloppingen, misselijkheid en overgeven. Niks van dit alles dus. Niemand trouwens.
Maar we worden moe! Het wordt stiller aan tafel, iedereen geraakt wat in zichzelf gekeerd, we beginnen ook wel een aantal elementaire basisbehoeften te missen, vooral warmte en basishygiêne. Maar we hebben hoop, vanaf morgen wordt het alleen maar beter op dat vlak. In 4 dagen dalen we af naar Lukla, het wordt zeker warmer en de kans dat we een warme douche kunnen nemen vergroot, ook al moeten we daar wat extra centen voor neertellen.