Acclimatisatiedag Namche Bazaar (3440m)

24 oktober 2018 - Namche Bazaar, Nepal

Afstand: 6,34km hoogste punt: 3888m

We dachten deze voormiddag een lichte wandeling te doen naar een uitkijkpunt op de Everest, Lothse en Ama Dablam. NIET DUS! Het was een zware klim! Niet meer en niet minder. 1u45 geklommen... En hoe! De hoogte begint al aardig parten te spelen bij inspanningen. Na enkele steile stappen snakken mijn bovenbeenspieren naar zuurstof, wat zich vertaalt in een luidruchtige snelle ademhaling en een hartslag van boven de 165! Alsof ik in één ruk met de trap naar de 10de verdieping van een appartementsgebouw ren, maar dan bijna 2 uur lang. MAAR.... Wat een beloning weer daarboven op de top! Een eerste zicht op de Everest en de Lothse, 8000ers, en de Ama Dablam, een zeer mooie berg met 2 pieken waarvan de hoogste 7856m is. De pieken worden ook wel "moeder er kind" genoemd. (op de foto: vlnr: Everest, Lothse, Ama Dablam) We dronken daarboven thee terwijl we honderden selfies en foto's maakten. De afdaling verliep veel vlotter 😆. Ik denk dat we op 30 minuten beneden waren, we maakten nog een tussenstop in het Sherpa museum en naar het prachtige standbeeld van Tenzing Norgay Sherpa, de eerste Sherpa die de top van de Everest bereikte (samen met Sir Edmund Hillary in 1953). Een mooi beeld met een stralende lach op het gezicht . Als je weet dat zijn levensmotto was "be great, make others great" dan weet je wel wat ik bedoel. Persoonlijk vind ik het Sherpa volk trouwens een zeer mooi volk dat openheid uitstraalt en vriendelijkheid promoot. Zo typerend voor hun levensfilosofie, het Tibetaanse Buddhisme strevend naar het ware geluk. "Kindness is my only religion" zei de Dalai Lama toch? Tegen lunchtijd waren we terug in ons hotel en konden we in de namiddag wat vrij rondkuieren in Namche, de souvenirwinkeltjes en trekking-gear shops doen er gouden zaken door de talloze toeristen. Na een warme (!) douche konden we aanschuiven aan tafel en kregen we weer een heerlijke maaltijd. Morgenvroeg staan we om 7u op en trekken we door naar Thame (3820m) waar we alweer 2 nachten verblijven om te acclimatiseren.

1. Daisy:
    24 oktober 2018
    Je laat ons meegenieten ! Ben een beetje ( gezond) jaloers op jullie belevenissen daar 😚
  2. Caroline Vermandel:
    26 oktober 2018
    Geniet van al het moois daar 😘