Van Phakding naar Namche Bazaar (3440m) (23/10)

23 oktober 2018 - Namche Bazaar, Nepal

Afstand: 12,23km dagtocht van 7u.

Een pittig tochtje was het vandaag. Na een eier-rijk ontbijtje met lekker Tibetaans brood ( soort luchtige platte oliebol) vertrokken we om 8.30u voor een 7-uur durende tocht naar Namche Bazaar. We moeten zo'n 800m stijgen. En dat heb ik geweten. Aanvankelijk was het nog frisjes maar al gauw kwam de zon boven de bergen aan een staalblauwe lucht en steeg de temperatuur. Jassen, mutsen en handschoenen werden opgeborgen in de rugzak en zonnecrème werd gesmeerd. De weg die we namen is de enige weg naar Namche wat maakt dat het zeer druk was op de paden. Zowel de vele toeristen en dragers als alle bevoorrading voor de hotels en winkels daar nemen dezelfde smalle paadjes en bruggen. Bevoorrading per ezel, yak en koe. Kuddes van tientallen dieren haalden ons in en kruisten ons. Aan de smallere stijle stukken en voor de 5-tal hangbruggen die we overmoesten ontstond geregeld file. Wat voor mij vaak een welkom rustpunt was. Vandaag werd ook duidelijk dat we met een abnormaal sportieve getrainde groep reizen. Het tempo lag hoog voor mij. De 2 gidsen verdeelden zich over de kop- en staartgroep. Er werd 2 keer gestopt in een teahouse voor de thee en koffie en voor de lunch. Na de lunch begon het echte klimwerk. 2 uren lang stijle trappen en hellingen non-stop. 2 uren lang hartslag 160-165... Maar zoals steeds hier in de Himalaya worden we zo fijn beloond voor het harde werk. Mooie zichten en prachtige dorpjes, mensen en dieren. Na de laatste bocht werd Namche Bazaar onthuld (zie foto) pitoresk en gezellig druk. Op onze kamers hadden de dragers onze bagage al gezet zodat we meteen gebruik konden maken van een warme douche en een uur later van een lekkere yak-steak met frietjes.
De saturatie zit voorlopig nog rond de 90%. En verder nog geen klachten of tekenen van hoogteziekte.
Morgen volgt een relatieve rust-acclimatisatiedag hier in Namche. We doen een klim van een 2-tal uur naar 3800m van waaruit we een eerste glimp zullen kunnen opvangen van een aantal 8000-'ers. Ook de Mount Everest!

1. Karin ghelen:
    24 oktober 2018
    Whaw wat een ervaring maak je mee
    Blij dat je dit met ons deelt