Namche Bazaar naar Thame (3800m)

26 oktober 2018 - Thame, Nepal

Afstand: 13km

Rond 8.30u vanmorgen vertrokken uit Namche onder een stralende zon. Na 5 minuten klimmen dus al moeten stoppen om jassen uit te trekken en zonnecrème te smeren. Een heerlijke wandeling afwisselend stijgend en dalend langs de talloze stupa's, watervallen en dorpjes en genietend van de mooie zichten in de valleien. Onderweg zijn we even gestopt voor een thee of koffie met koekjes en na een korte maar steile klim kwamen we rond 12u30 aan in Thame. Na het middageten deden we nog een korte wandeling met bezoek aan een Buddhistisch monnikenklooster. Ondertussen was de zon verdwenen, de wolken verschenen en was het zelfs beginnen sneeuwen.
De kamers hier zijn veel minder uitgerust dan in Namche. Geen toilet, geen lavabo, ijskoud... enkel één toilet op het eind van de gang met één lavabo met ijskoud water. NIET douchen vandaag maar in een kommetje water de hoogstnodige lichaamsdelen wassen met ijswater. Brrr...
Wat hebben we thuis toch een luxe!!!
1 warme douche is er wel voor het hele guesthouse (tegen betaling), maar dat gaan we morgen eens uitproberen.
Ook WiFi tegen betaling maar die werkt blijkbaar toch niet zo snel.
Ik begin stilaan te denken aan overmorgen, me zorgen te maken over de koude, de hoogte, de moeilijkheid van de tochten. We gaan al naar de 4000m en over 3 dagen gaan we een steile pas van 5360m over. In de groep bevind ik me steeds aan het staartje bij de steile klimmen. Volgens de gids ligt het tempo hoog, en dat stelt me gerust. De sfeer in de groep is nog steeds toppie. We peppen elkaar op wanneer nodig en zo moet het ook! Morgen een dagje acclimatisatie nog hier in Thame.