Acclimatisatiedag: wandeling naar Thyangbo 4300m

26 oktober 2018 - Thame, Nepal

Afstand: 11,62km hoogste punt 4300m

Na een heerlijke lange nacht in mijn warme slaapzak ( we gaan hier om 21u slapen en staan normaal rond 7u op) in een vrieskoude kamer en na een stevig ontbijtje zijn we om 8.30u vertrokken voor een acclimatisatiewandeling naar 4300m. Een mooie wandeling weer: "Nepali flat" wat betekent niet te steil maar toch wel steil genoeg voor een lowlander die op zeeniveau woont. 😁
Ongelofelijk, maar aangekomen op 4300m staan gewoon enkele huisjes met wat weiden met yaks en een teahouse. Daar wonen dus enkele families, te midden van de prachtige natuur, zonder vervoersmogelijkheden behalve yaks en ezels. Ze leven zeer primitief maar van de stress die wij kennen in de zogenaamd "beschaafde wereld" hebben ze nog nooit gehoord. Ze hebben alles wat ze nodig hebben: eten en drinken, een dak boven hun hoofd, warme kleren en een houtvuur en vooral hun geliefden om hen heen.
Op het zonnige terrasje drinken we thee en koffie voor we aan de terugweg beginnen. Bij aankomst in onze lodge rond de middag nuttigen we de nodige koolhydraten en gaan we gezamenlijk in een afternoon dipje. De ene gaat wat dutten, de andere onderhoudt zijn contacten op facebook of whatsapp en nog een andere gaat wat lezen of foto's trekken (rarara over wie heb ik het?) Ook voor de lichaamshygiëne wordt tijd gemaakt. Aangezien we vanaf morgen een week lang in lodges slapen waar geen stroom is (enkel overdag via zonnepanelen en tegen betaling) en WiFi zeer duur blijkt te zijn, zullen jullie de komende week weinig tot niets horen via deze weg. Ik ga wel dagelijks mijn verslagje proberen te schrijven en van zodra terug WiFi beschikbaar alles posten. Ik vertel alvast wat we de komende dagen gaan doen. We trekken morgen verder naar Lumde (4300m) daar slapen we 1 nacht en moeten de dag daarop om 4u uit bed voor een lange zware tocht over de Renjo-la pas (5300m) om dan af te zakken naar de befaamde Gokyo- meren. Daar blijven we dan weer 2 nachten. (Op 4790m) Koud zal het er ook zijn, maar we zijn goed uitgerust in dons.
Ik post ook nog enkele foto's van vandaag. Geniet ervan en tot volgende week ergens!
🌞😍🌞

1. Karin ghelen:
    26 oktober 2018
    ik kijk uit naar de volgende verhalen en foto's. Succes voor iedereen