Van Thame naar Lumde (4300m)

29 oktober 2018 - Lumbe, Nepal

Afstand: 10,28km

Vandaag een aangename wandeling "Nepali flat". We beginnen eraan te wennen 😆
Zuurstofsaturatie blijft rond de 90% schommelen, wat zeer goed is op deze hoogte. Onze acclimatisatietent thuis heeft zijn werk gedaan. Het voelt ook veel beter dan mijn vorige ervaring met grote hoogte vorig jaar op de Kilimanjaro. Ik slaap super, kan goed eten en heb geen hoofdpijn. Daardoor is het nog meer genieten. Peter ondervindt ook geen problemen.
Ik merk ook dat het tempo van de groep begint te dalen. Ik blijf nog wel achteraan bengelen maar het is al meer uit gewoonte dan uit noodzaak. 😉
Morgen komt dus een zeer zware dag, 1000m stijgen om over een bergpas te gaan, daarna terug 600m dalen naar Gokyo. We moeten om 4u opstaan, onze tassen klaarmaken zodat de porters al kunnen vertrekken. We krijgen dan nog koffie of thee en een klein ontbijtje en zouden om 5u reeds vertrekken, vóór zonsopkomst, met onze hoofdlampen aan. Het zou een tocht van 7u worden. Vandaag na de middag deden we al een klein stukje naar 4600m. Ik moet zeggen dat het super ging. Wel traag, maar het ging vooruit. En dat is de enige manier, de ene voet vóór de andere zetten, op eigen tempo. Het stelde me gerust.
Na een klein wasje in een kommetje met lauw water zitten we nu met z'n allen in de... tja hoe noemen we dat? Een gemeenschappelijke ruimte met het stoofje centraal dat dient als bar, restaurant en living. Iedereen in de logde zit hier want het is de enige verwarmde ruimte. We zitten er gezellig na te praten, te fantaseren over morgen, elkaar moed in te praten... We hebben nog een schrijfster in de groep, onze jongste telg Lieke houdt een dagboek bij en zit ook te schrijven.
Onze gidsen voorzien ons van liters thee, nootjes en koekjes. We stellen hen ook veel vragen, over het leven in Nepal, over hun eigen wensen en dromen. Ze zijn zo hulpvaardig, onderdanig bijna dat het soms ongemakkelijk wordt. Ook de lokale sherpa hier zijn zo vriendelijk, zo eenvoudig en zo mooi. Hier wordt een mens nederig van.
Na het avondeten kruipen we vandaag vroeg in onze slaapzak, zodat we goed uitgerust zijn voor de zware beproeving van morgen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl