Dinsdag 11 oktober: Kathmandu- Phaplu

11 oktober 2022 - Kathmandu, Nepal

Na een heerlijke nacht slapen, meerbepaald in 2 fases, één zonder en één met oordoppen (vanaf 5u worden Kathmandu en de straathonden wakker) en een rustig keuvelend ontbijtje op de binnenkoer van het Guesthouse, zijn we de Thamel ingegaan om nog wat spullen te kopen. Indira (de bazin van het lokale reisbureau) was zo vriendelijk geweest om onze Euro's om te wisselen naar een paar tienduizende Rupees. 🤑 €1=126 Rupees.
Ondertussen wisten we al dat Evelines bagage niet met de ochtendvlucht uit Dubai was meegekomen. Tegen 20u wisten we dat deze ook niet bij de avondvlucht was. Eveline werd stilaan wanhopig en zag dus haar kansen om morgen samen met ons te vertrekken kleiner worden. Uiteindelijk is ze, samen met haar vriend Thomas meegereden naar de luchthaven om daar bij FlyDubai een claim in te dienen. Plots kon er wel worden gebeld naar Dubai en werd bevestigd dat haar zak nog daar staat en morgenvroeg met de eerste vlucht meekomt. We kunnen niks anders doen dan duimen.

Maar ook onze planning is veranderd. We zouden normaal tot Phaplu vliegen, van waaruit de aanlooptrekking vertrekt, maar gezien de aanhoudende slechte weersomstandigheden zijn alle vluchten naar Phaplu en Lukla geannuleerd tot nader order. De luchthaventjes in de bergen zijn te onveilig bij slecht weer. We worden dus met jeeps tot daar gebracht. Wat een vlucht van 30 minuten was wordt nu een rit van dik 10u. Geen eerste trekkingdag dus morgen, maar een jeepsafari over hobbelige en waarschijnlijk ook modderige wegen. Het moessonseizoen duurt dit jaar langer dan normaal (global warming 🤷‍♀️) en we moeten ons dus aanpassen aan de grillen van mother nature. Als het enkel dat maar was, hadden we geen probleem, maar we leven nu allemaal echt mee met Eveline. Traantjes staan haar nader dan lachen, heel begrijpelijk. Als er iets is wat je niet wil meemaken op trekking is het dat wel. Als die bagage er morgenvroeg niet bij is moeten we haar en haar vriend achterlaten, en dat willen we niet. Het is namelijk onmogelijk om alles wat ze bij heeft te vervangen. In het ergste geval blijven zij hier tot de zak terecht is en worden ze per jeep ( voor zover dat mogelijk is) nagebracht. Een domper voor de groep, maar vooral voor hen.
Wordt vervolgd...

Ondertussen heeft de rest van de groep wat tempels bezocht, anderen volop gesorteerd, gewogen, een laatste kleine handwas gedaan, een laatste scheerbeurt gedaan (mannen), een laatste douche (beiden), een laatste haarwasbeurt (vrouwen),... en zijn we met de groep nog eens lekker gaan uiteten, verhalen en eerdere ervaringen gedeeld en gespeculeerd over wat ons te wachten staat. Volgens de voorspellingen zou het weer later deze week omslaan en beter worden. We zouden de eerste dagen nog wel wat regen kunnen hebben, maar tegen dat we op hoogte (>4000m) komen zou de zon zich meer laten zien. Ook hier weer: moeder natuur valt niet te beïnvloeden.

Update: het is ondertussen dinsdagochtend: we hebben ontbeten en staan klaar voor vertrek. We gaan niet met jeeps, maar met een bus, waar we allemaal in kunnen. En...... Evelines bagage is terecht!!! 🤗🤗🤗 Het belangrijkste nieuws van de dag!!
Vanavond slapen we dus in Phaplu, waar we normaal hadden geland. Morgen rijden we met jeeps naar de plaats waar we vandaag na de vlucht waren naartoe gewandeld. Dus morgen start de echte trekking pas.
Nu Eveline nog even de tijd geven om zich om te kleden, wat spullen te sorteren en dan vertrekken we. Ik weet niet hoe laat we vanavond aankomen, maar ga ervan uit dat het laat wordt. Waarschijnlijk is daar geen internet. Dus ik weet niet wanneer ik er terug ben met een nieuw verhaal. Zo snel als mogelijk is het antwoord. 😁

1. Claire:
    11 oktober 2022
    Ohhhhhh, ik duim voor jullie…allemaal ! Dat deze trekking een heerlijke belevenis mag worden! Bedankt voor dit bericht ! 🙏🙏❤️❤️
  2. Katharina:
    11 oktober 2022
    Dat doet toch allemaal wat met een mens. Draag zorg voor mekaar zou ik zo zeggen. En dat doen jullie😉.
  3. Anne-Mie:
    Spannend ...
  4. Vaderke & Moederke:
    11 oktober 2022
    Wanneer je avontuur zoekt moet je in Tibet zijn. Fijn dat de bagage terecht gekomen is. Succes met de eerste trekking
  5. Thewis Sylva:
    Succes . Genieten maar … ( en een beetje afzien 😜)😘
  6. Belinda:
    11 oktober 2022
    Heel veel plezier op weg naar de top. Geniet allemaal van de tocht en ook van elkaars gezelschap. Have fun en voorzichtig.
  7. Reinhilde:
    11 oktober 2022
    Hier ook opluchting bij het lezen van je verhaal,blij voor Eveline😃
    Hopelijk snel beter weer...en veel succes voor de trekking,we duimen en wachten vol ongeduld op je volgende verhaal🤞🍀
  8. Kris Dierickx:
    12 oktober 2022
    Spannend😎😎😎,doe dat goed,een wens voor jullie allemaal,be carefull,kijken uit naar volgend verhaal en foto’s,superbenieuwd,warme knuffel
  9. Donatz carinne:
    12 oktober 2022
    Veel succes, plezier en vooral voorzichtig👍👍
    Doe Danny zeker de groeten🥰🥰
  10. Geert Clauwaert:
    12 oktober 2022
    Door de foto's word ik 4 jaar terug in de tijd gekatapulteerd. Kathmandu International Guesthouse, Indira en onze twee gidsen...
    Heel veel succes op jullie trekking! De busrit naar vertrekplaats zal ook al de moeite geweest zijn!
    En de groeten aan onze camino wandelaar !
  11. Viviane Mertens:
    12 oktober 2022
    Leuk en spannend om je verhalen te volgen zó ver van hier! Geniet van je trekking, hopelijk stopt de regen.Grtjs👍