Dinsdag 18 oktober: rust- acclimatisatiedag in Thangnak

18 oktober 2022 - Thangnag, Nepal

Dinsdag 18 oktober: rust- acclimatisatiedag in Thangnak

De hoogte begint met mijn lichaam te spelen, de nacht was niet zo goed, in tegenstelling tot de vorige nachten. Het was wel heerlijk warm. Tegenwoordig kunnen we in elke lodge een deken vragen en daar maken we gretig gebruik van voor extra warmte 's nachts. Het was echt een gebrek aan zuurstof waar mijn lichaam nog niet aan gewoon is. Mijn saturatie was gisterenavond amper 70%. Ondertussen ( het is al half 1 's middags is het al terug ruim 80%. We hebben vanochtend, na een lekker ontbijtje met spiegeleitjes, al een kleine wandeling gedaan naar een  honderdtal meter hoger. Daarna heb ik mijn haren gewassen, eindelijk, buiten in de zon maar wel in een ijzige wind. Peter heeft me geassisteerd. Ik wou 2x wassen maar het was te koud in mijn sporttop. Ik kan dus weer een weekje verder. Volgende wasbeurt zal wel in Kathmandu zijn. De natuurlijke ijskoude föhn heeft mijn haren drooggeblazen waardoor ik er nu een beetje ontploft uitzie 🤭 maar dat is hier allemaal zo onbelangrijk.
De rest van de groep is wel naar een 5000m gewandeld vandaag, maar gezien mijn lage saturatie en Peter zijn knie die wat rust nodig heeft zijn we niet meegegaan. Johnny is ook hier gebleven en wat me-time genomen. Wat ook wel eens deugd kan doen als je in groep reist.
Ik had het nog niet vermeld in mijn vorige verhalen maar er is wel al één groepsgenoot afgehaakt. Het was van de eerste dag al duidelijk dat hij deze trekking enorm onderschat heeft. Hij heeft echt zijn best gedaan maar moest heel diep gaan en bleef toch uren achterop. In de rusttijd zagen we hem niet want na aankomst dook hij meteen zijn bed in om te recupereren. Hij heeft dan ook zelf beslist om in onze vorige stopplaats Kothe te blijven tot wij volgende week op de terugweg elkaar terug ontmoeten. Hopelijk kan hij daar zijn tijd wat omkrijgen want veel is er in die plaatsjes niet te doen. Er is 1 porter bij hem gebleven om voor hem te zorgen. Ondertussen heeft hij zijn familie ook op de hoogte gebracht en kon ik het in mijn blog vermelden.
We vinden het allemaal heel jammer maar gezondheid gaat boven alles!

Ondertussen alweer 17.30u in de namiddag en met z'n allen rond het gloeiende kacheltje. Het was een hele winderige dag vandaag en de gevoelstemperatuur was "vrieskou". Geen weer om zonder lichamelijke activiteit buiten te zijn. Het was dus echt rustdag voor ons. De groep was rond 13u terug en iedereen was ook blij om terug binnen te zijn.
Mijn saturatie zit nu op 89%, wat zeer goed is op deze hoogte en het gemiddelde van de groep. Klaar dus om morgen verder te trekken naar Khare op 5000m. Een tocht van een 4-tal uur. Daar blijven we 2 of 3 nachten slapen afhankelijk van de weersvoorspellingen die op de voet worden gevolgd. Zeker is al wel dat we slechts 1 nacht in een tent gaan slapen want in het basiskamp (camp1) staan momenteel geen tenten. De reden kennen we niet 🤷‍♀️. Wel gaan we in Khare een acclimatisatieklim doen naar kamp 1 om al eens te kunnen oefenen met de klimschoenen en crampons. We worden daar ook aangeleerd hoe we in cordee moeten lopen (groepjes van 3 of 4 aan een koord om over ijsvlaktes en gletsjers te lopen) Het worden dus heel spannende dagen.
Deze nacht wordt ook wel beter daar de acclimatisatie goed verloopt. Ik kijk nu alweer uit naar mijn warme bedje 😆

1. Vaderke & Moederke:
    18 oktober 2022
    Veel sterkte voor de komende dagen
  2. Claire:
    Oh mijn God, jullie hebben courage ! ❤️❤️❤️👍👍👍👍❤️❤️❤️
  3. Didier en Caro:
    18 oktober 2022
    We klimmen virtueel met jullie mee😉😀
    We duimen voor Peter zijne knie!
  4. Ma en pa:
    18 oktober 2022
    De laatste loodjes wegen het zwaarst .Veel courage en doorzettingsvermogen voor de finale.
    groetjes mama en papa
  5. Viviane Mertens:
    18 oktober 2022
    Ho ho, zware toebak! Ik hoop dat genieten de bovenhand krijgt, ondanks de kou!👏👍❤️🏕
  6. Kris Dierickx:
    18 oktober 2022
    Groot respect,wat een prestatie al,chapeau💪💪💪💪👍👍👍👍👍,we blijven duimen,warme knuffel,kris
  7. Lisette Gr.:
    18 oktober 2022
    Het wordt nu wel heel spannend! Alle respect voor jullie!!! Hou er de moed in en vergeet niet te genieten van de mooie momenten ... Wij kijken uit naar het vervolg en blijven duimen ... Alle goeds!!!🤞🤞🤞
  8. Thewis Sylva:
    20 oktober 2022
    Goed bezig ! 👌🏻
    Veel succes, moed en warmte de komende dagen. Wij duimen 🍀🤞