Maandag 17 oktober: van Kothe naar Thangnak

17 oktober 2022 - Thangnag, Nepal

Ondertussen zitten we op een hoogte van 4350m. Het was vandaag een hele rustige geleidelijke klim van een 700 meter langs de stromende rivier in de vallei met puinhellingen. Veel stappen op en over stenen dus. Maar wondermooi met in de verte zichten op besneeuwde toppen. Voor mij was het een soort van verademing na 5 dagen onmogelijke beklimmingen en afdalingen. Rond half 2 al kwamen we aan in onze volgende lodge in Thangnak waar we 2 dagen zullen verblijven om te acclimatiseren. Vreemd genoeg heeft niemand van de groep al enige last van de hoogte. Enkelen zitten wel serieus te snotteren of te hoesten, maar verder voelt iedereen zich nog prima. We hebben met enkelen nog een handwasje kunnen doen en deze te drogen gehangen in de kachelkamer, waar we met z'n allen alweer gezellig zitten te keuvelen, lezen, puzzelen of schrijven of ook gewoon te "zijn", in gedachten de afgelopen ervaringen aan het verwerken of te beseffen wat een enorme geluksvogels wij toch zijn om dit allemaal te mogen meemaken.
De Mera Peak komt dichterbij en beter in zicht en de weersvoorspellingen voor het weekend worden actueel. Op zondag 23 oktober, onze summitdag, zou het waarschijnlijk gaan sneeuwen en dan is het beter om niet te vertrekken: ijskoud, weinig zicht en harde wind. Het voorstel van de gidsen is nu om een dag eerder te gaan en slechts 1 dag in high camp (tentenkamp) te slapen. Een halve nacht beter want we vertrekken om 2u 's morgens al naar de top. Dat wil dus wel zeggen dat we de klim naar camp 1 en camp 2 op 1 dag gaan moeten doen ipv 2 en dat lijkt me heel zwaar. We zullen het hier zeker nog uitgebreid bespreken en ik laat op tijd weten wat het wordt. Als de weersomstandigheden al vroeger zouden veranderen kunnen we misschien niet eens naar de top. De natuur laat zich niet dicteren. Voorlopig is het hier stralend weer, van 's morgens vroeg volle zon en vanaf de namiddag komen de wolkjes  maar dan zijn we al lang binnen.
Morgen blijven we nog een dagje hier en doen we vrijblijvend een acclimatisatiewandeling naar 4900m. Maar dat is niet verplicht. We kunnen ons lichaam ook wat rust geven na de afgelopen zware etappes. Ik weet nog niet wat ik ga doen, morgenvroeg zal ik naar mijn lichaam luisteren 😄 in ieder geval worden mijn haren morgen gewassen!!!!
(Ik probeer nog wat fotootjes up te laden, maar kan niet garanderen dat dit lukt)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geert Clauwaert:
    17 oktober 2022
    De hoogtemeters zullen nu echt beginnen tellen, maar jullie doen het heel goed!
    Safety first wat summit betreft….
  2. Vaderke & Moederke:
    17 oktober 2022
    Blij te lezen dat alles goed gaat met iedereen en dat jullie nog kunnen genieten van de zware inspanningen. Voorzichtig blijven en de beklimming afblazen bij de minste twijfel
  3. Daisy:
    17 oktober 2022
    Ik krijg regelmatig kippenvel bij het lezen van je verhalen , van het goede soort hé ☺️, wat een avontuur !! 🍀🍀🍀
  4. Caroline Vermandel:
    17 oktober 2022
    Geniet van de prachtige omgeving. Hopelijk valt het weer mee en geraken jullie aan de top🤞🏔️🍀
  5. Leen:
    19 oktober 2022
    Fijn te lezen dat de moraal hoog blijft...hopelijk is pekes knie ook beter...prachtige foto's en mooi reisverhaal...wat een belevenis!🤩💪🍀🍀