Donderdag 20 oktober: acclimatisatieklim, materiaalverdeling en klimtraining in Khare

20 oktober 2022 - Khare, Nepal

Ondanks de vreselijke kou toch een hele goede nacht gehad en deze morgen in het zonnetje (uiteraard achter glas) ontbeten: een heerlijke pannenkoek met suiker. Rond 9u zijn we vertrokken voor een acclimatisatieklim naar zo'n 5200m. Redelijk steil naar een mooi uitkijkpunt waar we nog beter zicht kregen op ons doel. Het lage zuurstofgehalte verlaagde het tempo aanzienlijk maar dat is hier heel normaal. Het zonnetje was aangenaam en zeker uit de wind konden we wel even blijven staan en bewonderen. Het is ongelooflijk hoe mooi het hier is. Uren kan ik ernaar kijken en beseffen hoe onmetelijk en machtig de natuur is.
Rond 12u waren we terug in de gezellige lodge en hebben we een lekkere lunch gegeten. Daarna werd het klimmateriaal in orde gemaakt. Sommigen moesten nog schoenen en al het klimmateriaal huren, anderen hadden alles bij. Wij hadden onze schoenen en klimgordel zelf bij. Crampons, stijgklem en ander spullen moesten we ook nog huren. Enkele uren later mochten we ook eens gaan oefenen op een helling waar een touw was gespannen. Dat ging vlotjes, tenminste in deze omstandigheden. Hoe het op 6000m zal lukken in de ijzige wind en kou, dat blijft voor iedereen een raadsel. Het is hier in elk geval het gespreksonderwerp van de dag. We komen hier mensen tegen die al terugkeren en anderen die net als ons nog moeten vertrekken. De verhalen gaan hier rond. Zelf worden we ook ongeduldig, ook wel onzeker. Vast staat dat we morgen nog een acclimatisatiedag hebben. We klimmen naar het Base camp op 5400m en keren terug. Deze tocht is nog te doen op gewone wandelschoenen. Zaterdagochtend vertrekken we dan vroeg in de ochtend over Base Camp naar High Camp, de plaats waar we zullen 'overnachten' in een tent en dan rond 2u 's nachts (zondag) de toppoging gaan doen. De planning wordt dus continu aangepast aan de actuele weersvoorspellingen. En in de bergen kan dat nogal eens snel veranderen.
Zondagochtend is tot nu toe het meest ideale moment, met wind tot slechts 25km/u.
Het kacheltje wordt ondertussen aangemaakt en er wacht ons alweer een gezellig avondje met een lekkere maaltijd en liters thee want veel drinken is hier verplicht om hoogteziekte te voorkomen.
En daarna duiken we weer vroeg onze donszak in om te genieten van een warme deugddoende nacht.

PS: voor foto's verwijs ik naar onze facebookpagina Pé enFie want opladen van foto's duurt in deze app uren.

1. Vaderke & Moederke:
    20 oktober 2022
    De spanning stijgt naarmate de dag van de beklimming nadert! De eindbeloning is in het zicht
  2. Ann Dryhoel:
    20 oktober 2022
    Ik wens jullie alle succes en goed weer, leuk om jullie te volgen, in 2008 waren wij er met 12 waarvan 11 de top hebben gehaald, het was koud maar zonnig. Groetjes aan Hem.
  3. Geert Clauwaert:
    20 oktober 2022
    Een troost Sophie: in Kathmandu kan je zeker weer op temperatuur komen...
    Veel succes aan iedereen voor de komende dagen!
    Ik duim voor jullie !
  4. Ma en pa:
    20 oktober 2022
    Was weer spannend lezen de laatste 2 reisverslagen , en de spanning stijgt amai.. De climax moet nu nog komen.Veel moed en succes , en hopelijk beetje geluk met het weer..
    Warme groetjes ma en pa
  5. Tom Severs:
    20 oktober 2022
    Veel succes alvast voor jou en de groep. Was er in 2018. De klim is een unieke ervaring, zeker onder het sterrenlicht tijdens een heldere nacht. Gewoon je tempo stappen, doorbijten als je mensen onderweg ziet afhaken en op de top genieten van het mooiste zicht op de 7 en 8 duizenders :)