Vrijdag 21 oktober: acclimatisatieklim naar Base Camp en Mera La pas (5400m)

21 oktober 2022 - Khare, Nepal

Vandaag was een pittig dagje, maar slechts een voorproefje voor de komende 2 dagen. We vertrokken rond 9u voor een steile klim naar het basiskamp. Normaalgezien was het de bedoeling dat we daar deze nacht zouden overnachten in tenten, maar momenteel doet niemand dit nog. Wegens te koud? Daar zijn de gidsen niet duidelijk over. Vanaf dat punt moesten we onze klimschoenen aan en  stijgijzers eronder binden om al een heel stuk over de gletsjer te klimmen naar de Mera pas. Voor de meesten van ons was dat onze eerste ervaring hiermee. Het correct aandoen alleen al duurde wel een klein halfuur. Dan begonnen we aan de klim op de gletsjer. Wat een ervaring! In een prachtig wit landschap onder de stralende zon kregen we het al snel veel te warm. Slechts 1 kledinglaag was voldoende, maar we moesten wel blijven bewegen. Bij stilstand om even op adem te komen was de koude wind goed voelbaar. De Mera La pas was voor vandaag hoog genoeg. Morgen doen we dezelfde klim maar trekken we nog verder naar het High Camp op 5800m waar we gaan overnachten in een tent. Vandaag keerden we dus terug naar onze "warme" lodge waar we rond 14.30u aankwamen en onze lunch nuttigden. Het was stil aan tafel. Iedereen was blijkbaar wat moe en onder de indruk van het prachtige zicht op die blinkende witte kolos waar we hopelijk overmorgen vroeg in de ochtend  zullen opstaan. Hij komt met de dag dichterbij, maar blijft zo ver verwijderd. Nog "maar" 1000 hoogtemeters waren we er vanmiddag vanaf, maar we weten dat het loodzwaar wordt. We horen ook de verhalen van mensen die de poging reeds deden. Die kwamen we tegen op hun terugweg. De koude zou enorm zijn (al wordt het de komende 2 dagen iets beter, tot een gevoelstemperatuur van -24° 🥶), ook zijn er heel wat klimmers die fysiek gewoon op zijn, mede door hoogteziekte. Maar gelukkig horen we ook heel wat succesverhalen, blije mensen die wel de top hebben bereikt. Wij kunnen er alleen nog maar van dromen 😊.
Dus dit is voorlopig mijn laatste verhaal vóór onze summitpoging. Daarboven is er geen internet, en ook al was het er, waarschijnlijk zal het er veel te koud zijn om ook maar iets te kunnen schrijven.
Mijn volgend verhaal komt over 48u. Dan zitten we terug in deze warme lodge rond de kachel en doe ik het volledige verhaal.
Tot zondag!!! Duim voor ons 🤞🤞🤞

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Claire:
    21 oktober 2022
    Ohhhhh ik duim voor jullie, met heel mijn hart ! ❤️❤️
  2. Ann Dryhoel:
    Goede
  3. Ann Dryhoel:
    21 oktober 2022
    Goede acclimatisatie, hopelijk blijft het weer OK, en kunnen jullie deze nacht nog goed slapen.Ik wens jullie heel veel succes, ook al wordt het zwaar en koud jullie zullen ook genieten, daar ben ik zeker van......🤞🤞🇳🇵🇳🇵🤞🤞
  4. Reinhilde:
    21 oktober 2022
    Heel veel succes,we duimen voor jullie
  5. Marleen lenaerts:
    21 oktober 2022
    Ik hoop voor jullie dat het mag lukken zondag. Alvast heel veel succes en ook genieten van de klim. Wij duimen voor jullie 👍Het gaat lukken 👋
  6. Vaderke & Moederke:
    21 oktober 2022
    Wij duimen met heel ons hart voor een succesvolle beklimming en een glorierijke afdaling
  7. Geert Clauwaert:
    21 oktober 2022
    Veel succes bij de toppoging!
    Ook als je de summit niet zou bereiken kan je terugkijken op een unieke ervaring!
  8. Caroline Vermandel:
    21 oktober 2022
    We duimen voor jullie dat het lukt en dat jullie heelhuids terug komen 🤞🍀🤞
  9. Didier en Caro:
    21 oktober 2022
    We duimen en wees voorzichtig!
  10. Kris Dierickx:
    21 oktober 2022
    We duimen👍👍👍👍,alle vertrouwen in,voorzichtig hé en geniet volle volle volle bak,warme knuffel,kris
  11. Thewis Sylva:
    We duimen voor jullie . Succes en vergeet niet te genieten 😊
  12. Rita De Caluwé:
    21 oktober 2022
    Het is al mooi… Het kan alleen nog maar mooier worden.Veel succes en hou deze onvergetelijke ervaring vast voor altijd.
  13. Daisy:
    22 oktober 2022
    Het zou de kers zijn op n nu al heel bijzondere taart !! Ik duim uit volle borst ☺️🍀🙏
  14. Viviane Mertens:
    22 oktober 2022
    Succes!! Wat een prachtig avontuur!!
    We duimen👍👍🥰🌞
  15. Kieronski Rpger:
    Hey Highlanders,
    Wat een avontuur al tot nu toe en het beste moet nog komen!
    Ik ben er in gedachten en met mijn hart voor jullie bij!
    Ik wens U allen veel geluk en doorzettingsvermogen voor de top!
    Wees voorzichtig!
    Bergheil!
  16. Ann Dryhoel:
    22 oktober 2022
    Nog een paar uurkes voor ze starten ( nepalese tijd) 👍👍👍👍👍👍🙏🌞
  17. Josephine Weytjens:
    💪💪💪👍👍👍🤞🤞🤞👏👏👏🍀🍀🍀. Veel succes!
    En mocht het om een of andere reden niet lukken… aan de foto’s te zien was dit al een geweldige reis en een unieke ervaring 🙏🏻
  18. Geert Clauwaert:
    22 oktober 2022
    Ik ben zenuwachtig in jullie plaats!