Vrijdag 14 oktober: Panggom naar Ramailo Danda

16 oktober 2022 - Chaurikharka, Nepal

Na een stevig ontbijt vertrokken we vanmorgen rond 8.20u bergopwaarts naar een pas vanwaar we een eerste blik op Mera Peak konden werpen. Wat leek dat een reus vanop onze schamele 3100m. Ruim tweemaal zo hoog dus. Ongelooflijk dat we daar eventueel op de ochtend van 23 oktober zullen staan, als alles volgens plan verloopt, zonder blessures of ziektes en als het weer het toelaat. Verder was er nog een stevige afdaling terug naar 2700m, waar we lunchten, waarna we weer moesten klimmen naar onze volgende lodge in Ramailo Danda. Het was dus weer een pittig dagje en Peter begint wat last te krijgen van zijn linker knie, vooral bij het afdalen. Hij is sinds 2 dagen ontstekingsremmers aan het slikken die kennelijk niet zo goed helpen. Hopelijk doet onze extra nachtrust ook wat aan het probleem.
Het is nu 21u en we liggen er al in. Rond 15.30u zijn we hier aangekomen en in de eetzaal was het heerlijk warm. Rond en boven de kachel hingen al heel wat kleren te drogen van een groep Fransen die ook Mera Peak gaan doen. Daarom heb ik ervan geprofiteerd om ook snel een klein handwasje te doen: een paar sokken, een merino shirtje en mijn sporttop die ik al 3 dagen draag. Die hangen nu nog te drogen. Morgenvroeg zijn ze zeker nog niet droog, maar dat hang ik alles over mijn rugzak en met de warmte van de zon is het tegen de middag droog.
WiFi
We hebben al begrepen dat contact met de buitenwereld en het thuisfront via internet hier niet evident is. Ik heb wel betaald voor internet in de lodges voor de komende 2 weken (een soort van betaalkaart: everest link via de wifi van de lodges), maar een voorwaarde hiervoor is dat de lodges waar we verblijven ook goed internet en WiFi hebben, en dat is nu net het probleem. Deze avond was er geen wifi, misschien morgenvroeg? Ook onze gsm, powerbanks en batterijen voor camera's opladen zal een groot probleem worden. Bij onze vorige ervaring hier in het gebied, was dat makkelijker, het was er ook veel drukker, Everest Base Camp trek is de "autostrade" van de regio.  Er lopen veel meer toeristen en de lokalen hebben zich daar al aan aangepast aan hun westerse behoeften. Hier staat het toerisme nog in de kinderschoenen, en dat merken we aan alles. De lodges zijn zeer primitief, ook staat vlees hier al 2 dagen niet meer op de kaart. De gerechten zijn verder ok, maar de ingrediënten eentonig: rijst, noedels, eieren, groenten en kaas. Er is een gevarieerd aanbod met dezelfde 5 basisingrediënten. Voorlopig vinden we nog alles lekker 😄

1. Katharina:
    16 oktober 2022
    Dank voor het delen! 🤞 voor de knie van Peter. Goede verder tocht!
  2. Vaderke & Moederke:
    16 oktober 2022
    Geen zorgen voor Els. Alhoewel dat het op ons gemoed een zware indruk heeft nagelaten! Ik duim met een klein hartje voor Peter